למידע והזמנות 1-800-900-500

 

טיפול ביתי בפציעות ספורט

שרופים על ספורט? האדרנלין זורם לכם בדם? מצוין! פעילות גופנית היא חשובה מאוד לשמירה על המערכות בגוף מתפקדות לאורך זמן. אך בין אם אתם ספורטאים חובבים או מקצועיים, ישנו סיכוי גבוה שתפגעו מפציעת ספורט לפחות פעם אחת. אל דאגה, רוב הסיכויים שזה לא ישפיע עליכם לטווח הארוך. עם זאת, תמיד כדאי לדעת מה עושים וכיצד להימנע.

סוגים של פציעות ספורט

פציעות ספורט הן שכיחות מאוד בקרב כל מי שעוסק בספורט ונעות על סקאלה רחבה, מנקע או מתיחת שריר ועד לשבירת חוליה ופגיעות בעצבים. לרוב את פציעות הספורט מחלקים לשני סוגים:

פציעות חבלה – פציעה טראומטית, או פציעת חבלה, היא נזק פתאומי לרקמות המתרחש בדרך כלל בשל מאמץ פתאומי גדול שהשריר, הגיד או העצם אינם עומדים בו. לדוגמה: נקע, מתיחת שריר וקריעת גיד הם תוצאה של מאמץ פתאומי שהגוף אינו מוכן אליו. פציעות חבלה יכולות להיגרם לכולם – ממתאמנים מתחילים ועד לספורטאים מקצוענים ומנוסים.

פציעות ממאמץ חוזר – הסוג השני של פציעות ספורט נגרם בשל שימוש רב, לעתים שגוי, ושחיקה של רקמה. אחת הפגיעות הנפוצות ביותר היא דלקת מרפק הטניס, פגיעה הנגרמת לעתים קרובות לטניסאים בשל השימוש הרב והמאמץ המתמשך במפרק זה בגוף. לפגיעות מסוג זה יופיעו סימנים מקדימים של כאב או נוקשות בשריר או במפרק כאשר אינו בשימוש, ובהמשך יאופיינו בתהליך דלקתי של כאבים ונפיחות.

טיפול ביתי בפציעות ספורט, כיצד להימנע מפציעות ספורט ואיך מטפלים?

כיצד להימנע מפציעות ספורט?

ספורטאים רבים עושים לא מעט טעויות בעת עיסוקם בספורט. חלק מוותרים על חימום או מתיחות, אחרים מבצעים תנועות לא נכונות ועוד. בעת העיסוק בספורט השרירים מתכווצים. לכן החימום לפני האימון, כמו גם המתיחות והרפיית השרירים אחריו, מהווים גורם חשוב במיוחד בשמירה על תקינות השרירים ומניעת פציעות מאמץ חוזר. כמו כן, לשינה ומנוחה בין פעילויות ספורטיביות יש חשיבות רבה שכן בזמן זה הגוף משקם את עצמו.

ומה בקשר לפציעות חבלה? פעמים רבות האדרנלין דוחף אותנו למאמץ גדול מכפי שאנחנו מסוגלים. לכן ההמלצה הטובה ביותר לספורטאים, מתחילים או מנוסים, היא להקשיב לגוף. אם אתם עובדים בקבוצה שימו לב שאינכם דוחפים את עצמכם יתר על המידה בכדי להישאר מתואמים עם הקצב של השאר. זכרו כי לכל אחד מתאים קצב שונה ועבודה מסוג מעט שונה. חשוב שמדריך הקבוצה ייתן הערות, יתקן מנח גוף שגוי או יחליף תרגיל במידת הצורך. גם אם אתם עובדים לבד, חשוב מידי פעם לקבל הערות ממישהו אחר.

לייעוץ חינם! השאירו פרטים ונחזור בהקדם!

ואם בכל זאת נפגענו...

גם אם אתם מקפידים על חימום, מבצעים את כל התרגילים באופן המדויק ביותר ומקשיבים לגופכם בכל רגע נתון, קיים סיכוי שתפגעו לפחות פעם אחת מפציעת ספורט. לעתים הפציעה היא קלה וניתן לטפל בה באופן עצמאי יחסית. במצב כזה, אחת ההנחיות החשובות היא להימנע מפעולות הגורמות לכאב באיבר הפגוע. עם זאת, מומלץ שלא לנוח אלא להמשיך בפעילות רגילה ככל שהפגיעה מאפשרת.

אך ישנן גם פציעות קשות יותר הדורשות ייעוץ ועזרה מקצועית. במידה והכאב הוא בלתי נסבל, האיבר הפגוע נפוח או מעוות בזווית לא-טבעית, חשוב לפנות לגורם מקצועי. במצב כזה ישנם 3 דרכים פופולריות לטפל בבעיה:

  • ניתוח או טיפול תרופתי – הניתוח מתאים ברוב המקרים לשברים או קריעות של רצועות, אם כי הוא מומלץ בדרך כלל רק לפציעות ספורט אכזריות במיוחד. הניתוח מתקן את הבעיה באופן מידי, אך הוא אינו עומד בפני עצמו ואחריו נדרש גם שיקום פיזיותרפי לאיבר שנפגע.
  • טיפול כירופרקטי – טיפול שמרני, או טיפול כירופרקטי, הוא טיפול פיזיותרפי מיועד לחלק גדול מפציעות הספורט בשלב מסוים של ההחלמה ולעתים לאורך ההחלמה כולה. הטיפול השמרני מתמקד בשיקום האיבר הפצוע ובמהלכו המטופל לוקח חלק אקטיבי. לעתים קיים שימוש באמצעים כנגד דלקות.
  • טיפול אלקטרותרפי – תחום נוסף בפיזיותרפיה הוא אלקטרותרפיה, המסייע בריפוי הרקמה הפגועה באמצעות אנרגיית אור, קרינה ופולסים חשמליים. מטרת הפולסים החשמליים היא להפחית את הכאב ואת תוצאותיו, בעוד שתפקיד הקרינה והאור האדום הוא לגרות את הגוף להגביר את הזרמת הדם לרקמה הפגועה וכך לאפשר לגוף באופן טבעי לרפא אותה מהר יותר. את הטיפולים מומלץ להמשיך גם לאחר שחשים בהטבה וכן לטפל באופן קבוע באזורי הכאב לפני ואחרי האימון.

כמובן שניתן להשתמש ביותר משיטה אחת לריפוי הפציעה.

מה זה דורש מאתנו?

ישנן לא מעט דרכים בהן אתם יכולים לשפר את מצבכם בעת פציעת ספורט, לזרז את תהליך הריפוי ולהפוך אותו לאפקטיבי יותר. קודם כל, חשובה התנהלות נכונה. למשל, גם לאחר שהכאבים פסקו ונדמה שפציעת הספורט נרפאה רצוי להמשיך בטיפול עד שהאזור מחלים לחלוטין למניעת פציעה חוזרת. כמו כן, רצוי להמשיך בפעילות רגילה ככל שניתן גם במהלך ההחלמה.

התנהלות נכונה בהחלט תהפוך את ההחלמה לאפקטיבית יותר, אך ישנן גם דרכים להפוך אותה למהירה יותר. למשל, בתחום האלקטרותרפיה ניתן להשתמש בהנדי קיור, מכשיר ידני לשימוש עצמי, בעת ההחלמה. הפולסים החשמליים והשילוב של ארבע שיטות הטיפול המשומשות בו גורמים להזרמת דם מהירה יותר ובכך לקיצור זמן ההחלמה ולהקלה בכאבים.

נפש בריאה בגוף בריא

גם אם נפגעתם מפציעת ספורט, אל תשכחו שאתם ספורטאים. הגוף שלכם בריא וחזק, מערכת הדם שלכם מתפקדת מצוין וככל הנראה ההחלמה שלכם תהיה מהירה ומוצלחת. חשוב שתמשיכו לעסוק בפעילות ספורטיבית גם בזמן ההחלמה בשביל לא לאבד הרגלים, בכדי שהגוף יישאר חזק וגם בשביל בריאות הנפש.